02 September 2015

Tiub Fallopio Tersumbat :: Punca Ketidaksuburan?

Assalamualaikum semua..

Hari ni saya nak share mengenai dilema wanita berkaitan masalah tiub fallopio tersumbat. Memandangkan ada yang bertanya, saya carikan maklumat dan kongsikan sedikit maklumat berkaitan dalam Blog IbuAina ini. Semoga info ini bermanfaat buat anda semua.

Tiub Fallopio Tersumbat

Tiub fallopio terdiri daripada dua tiub nipis, ia membantu membawa telur yang matang daripada ovari ke rahim.

Apabila terdapat penghalang telur daripada perjalanan tiub fallopio, wanita itu sebenarnya mempunyia tiub fallopio tersumbat. Ia boleh berlaku pada satu atau kedua-dua belah bahagian. Ini juga dikenali sebagai faktor kemandulan tiub, dan merupakan 40% punca kemandulan wanita.
Tiub Fallopio Tersumbat
Bagaimana masalah tiub fallopio tersumbat menjadi PUNCA KETIDAKSUBURAN?


Setiap bulan, apabila ovulasi berlaku, telur akan dikeluarkan dari salah satu ovari. Telur bergerak dari ovari melalui tiub, dan telur menuju ke rahim. Sperma juga perlu berenang dari pangkal rahim dan akan melalui tiub fallopio untuk mendapatkan telur. Persenyawaan biasanya berlaku semasa telur bergerak melalui tiub.

Jika satu atau kedua-dua tiub fallopio tersumbat, telur tidak dapat tiba ke pangkal rahim dan sperma tidak boleh sampai ke telur. Ini menyebabkan penghalang persenyawaan dan kehamilan.

Bolehkan anda hamil dengan tiub fallopio tersumbat?

Jika hanya salah satu tiub fallopio tersumbat, ia mempunyai harapan yang cerah untuk hamil. Namun ia juga bergantung sejauh mana ovari berfungsi, dan juga apa yang menyebabkan tiub tersebut tersumbat.

Apakah rawatan tiub tersumbat?

Jika anda mempunyai satu tiub terbuka dan sihat. Doktor anda mungkin akan memberikan anda ubat kesuburan untuk meningkatkan peluang ovulating kerana terdapat tiub yang berfungsi.

Dalam beberapa kes, pembedahan laporoskopi boleh membuka tiub tersumbat atau membuang tisu parut oada bahagian yang bermasalah. Malangnya, rawatan ini tidak selalu berjaya. Peluang kejayaan bergantung kepada bagaimana teruknya, di mana ia tersumbat dan penyebab tersumbat.

Jika ianya hanya nipis di antara tiub dan ovari, maka peluang anda untuk hamil selepas pembedahan adalah yang tinggi. Jika anda mempunyai tiub tersumbat yang sihat, anda mempunyai 20% kepada 40% peluang untuk hamil.

Cadangan suplemen Shaklee:


GLA Complex : membantu meningkat kesuburan wanita.

B-complex : memberi ketenangan dan tenaga kepada saraf.

Alfalfa complex : mengurangkan keputihan yang menghalang telur dan sperma daripada bersatu.


“Berkongsi Kebaikan Untuk Kesihatan Yang Lebih Baik”


Maheran Mat Jusoh

SID : 852745

Call/ SMS/ WhatsApp : 019-9313712
FB : Aina Amina
Email : aina_amina@yahoo.com
  
[Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to BLOG IBUAINA
Designed by UMIESUEstudio 2015